افق

زکات خواندن وبلاگ، دادن فیدبک به نویسنده است! لطفا خواننده خاموش نباشید.

افق

زکات خواندن وبلاگ، دادن فیدبک به نویسنده است! لطفا خواننده خاموش نباشید.

رجال - نسوان

لطفاً به ابن کلمات توجه کنید : 

 آقایان - خانمها  

مردان - زنان

Ladies -Gentlemen  

و  همین کلمات در فرهنگها و زبانهای مختلف دیگر  

می دانیم که کلمات علاوه برمفهوم لغوی، بار معنایی دارند. چیزی که نشأت گرفته از فرهنگ است و تحت تاثیر آن. دو مثال فارسی و یک نمونه انگلیسی اش را آوردم، چون می‌دانم همه ما درک صحیحی از معنی و بار معنایی شان داریم.حالا برویم سراغ مثالهای بالا:

" آقا" محترم است، "خانم" هم.

"مرد" جذاب است، "زن" هم.  

"Gentleman" کلاس و شخصیت دارد، Lady هم.  و هر دو به یک اندازه. نه کمتر، نه بیشتر.

حالا اینجا را نگاه کنید:   

رجال - نسوان   

کلمه "رجال" قدرت را تداعی می کند. آدم را یاد مقامات بلند پایه مملکتی می اندازد که البته "مرد" هم هستند. 

 اما کلمه "نسوان".  

این کلمه تداعی کننده موجودات فلک زده ای با نام دیگر"ضعیفه " است که در اجتماع حائز رده دوم اهمیت اند و جماعتشان (جماعت نسوان)  یادآور گردهم آیی موجودات بدبختی است که حتی صدای اختلاطشان هم آدم را به یاد تم وز وز مانندی می اندازد که گوش را می آزارد. 

و من برای این همه تضاد توجیهی نمی یابم جز اینکه بگویم: 

لعنت به "عرب" و فرهنگ بی فرهنگی اش که قرنهاست مثل بختک به جان آنچه هزاران سال اندوخته بودیم افتاده و ریشه های پنهان فرهنگمان را در خفا، تباه و فاسد کرده است.

نظرات 2 + ارسال نظر
داش آکل یکشنبه 22 آذر 1388 ساعت 18:52 http://dashakol.blogsky.com/

فقر فرهنگی اعراب چیزی ست بدیهی! اما مشکل از جای دیگر آب میخورد بانو! اول از هرچیز این خودمان بودیم و هستیم که به آن خزئبلات کثیف بها دادیم و آنها را به دست باز به زندگی مان وارد کردیم! حداقل اگر پیشینیان ما مورد زور و اجبار و حمله ی اعراب قرار گرفته بودند حالا نیز خودمان با دست خودمان, خودمان را اسیر افکار و موهومات آنها کردیم و اجر خودمان را به منتها درجه ی افولیت رساندیم!

رخصت

زیبا دوشنبه 23 آذر 1388 ساعت 00:41

مخالفم.
همش درست ولی واقعا فکر میکنی بعد ۱۲۰۰ سال باید برویم و قبر عمر ابن خطاب را پیدا کنیم و گور به گورش کنیم؟؟؟!
خواهر / برادر گل ؛ آینه چون روی تو بنمود کج ....
کار واقعی و درست به نظر من حذف / تصحیح آن تداعی است.
اول از همه هم خودم این کار را میکنم.
ممنون که تو این بلبشو ی خبری ما را یاد این فقر تربیتی انداختی !

متوجه منظورت هستم زیبا جان. قصد فرافکنی هم ندارم. هدف من اینجا بیشتر معرفی و در واقع یادآوری مشکلات است تا هر کس به روش خودش سعی در مرتفع کردنش کند. همین که بدانیم کجای کار ایراد دارد، یک قدم بزرگ برای حل مسآله برداشته ایم. ضمنا تو با من مخالفی، من با تو موافق!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد